Knæ Ankel Fod

Behandling foregår på:

 

Afdeling Godthåbsvej Tlf. 38 19 83 50

Afdeling Rosenørns Alle Tlf. 35376100 (manuel fysiotarapi)


 

af Michael Schjerling 


Knæ.
Knæskader skyldes ofte, at den ene af de halvmåneformede bruskskiver (mennisker) i knæleddet er i klemme eller har forskubbet sig.

Ofte skyldes knæsmerter instabile ledbånd, belastede ledkapsler eller inflammation af seneskedehinderne omkring muskeltilhæftninger. f.eks. løberknæ eller springerknæ.

 

Løberknæ. 
Løberknæ kaldes også for: "runner's knee", "tractus-iliotibialis tendinitis" eller "iliotibialt bånd friktionssyndrom". Løberknæ er en irritation på ydersiden af knæ-leddet hvor den udvendige lårsene glider frem og tilbage over lårbensknoglens fremspring på ydersiden af knæleddet. Dette sker ved bøjning og strækning af knæleddet. Dette kan skabe en lokal inflammation i slimsæk og sene.
Lårben

 

1.        Lårben
2.        Tractus iliotibalis
3.        Knæleddet
4.        Skinneben
5.        Lægben 

 

 

Symptomer
Lokal smerte på knæleddets yderside, der som regel starter efter en vis løbestrækning og som stiger i intensitet og efterhånden hindrer fortsat løb. Smerten svinder efter kort tids hvile, men kommer hurtigt igen hvis løbet genoptages. Ofte værst ved løb nedad bakke.

Forklaringer
Under løbets landingsfase roterer lårbenet indad pga. fodens pronation. Dette medfører at tractus iliotibialis strammes op. Er denne i forvejen stram eller hvis pronationen er meget udtalt opstår der en kraftigere friktion på knæleddets yderside mellem sene, slimsæk og knogle. Dette sker under landing og afsæt ca. 500 gange pr. km på hvert ben.


Ofte kan der være fejlstilling i fod eller forskel i benlængden.

Behandling

 

  • Udspænding af tractus iliotibialis.
  • Antipronationssko eller indlæg, som nedsætter fodens pronation ved at støtte på indersiden af foden.
  • Nedsætte løbedistance.
  • Undgå løb ned ad bakke og undgå at løbe med personer der løber langsommere end dig selv.
  • Udspænde tractus iliotibialis.
  • Tværmassage, som øger cellernes regeneration og smertedæmper.
  • Kulde/varme behandling.
  • Vedligehold træning ved andre aktiviteter inden for smertegrænsen.
  • Medicin eller operation.

Ankel
En forstuvet ankel vil normalt komme sig af sig selv, men helingen kan fremskyndes, hvis anklen behandles så hurtigt, det er muligt, så risikoen for slappe ledbånd bliver nedsat. Ved enhver forstuvning bør man bruge is omgående, indtil hævelsen har fortaget sig. I lettere tilfælde behøves kun is, men i sværere tilfælde kan det være nødvendigt med behandling og instruktion i målrettet genoptræning.

 

Foden
Vore fødder er hver dag udsat for utrolige belastninger. Dette gælder i særdeleshed ved mange former for sportsudøvelse. Ved løb ud af lige landevej belastes fødderne f.eks 3 gange legemsvægten - og endnu mere, hvis man løber ned ad bakke eller på ujævnt terræn. Fastlåsninger i et eller flere af fodens 27 led er da også noget der ofte opstår.
Fungerer fødderne ikke som de bør, ødelægges balancen i kroppen, og det kan også medføre problemer andre steder f.eks i knæ, hofter eller ryg. Mange af disse problemer kan afhjælpes ved massage, mobilisering og fysioterapeutisk behandling samt muskulær genoptræning på balancebræt.