Løberknæ

 

 

Løberknæ kaldes også for: "runner's knee", "tractus-iliotibialis tendinitis" eller "iliotibialt bånd friktionssyndrom". Løberknæ er en irritation på ydersiden af knæ-leddet hvor den udvendige lårsene glider frem og tilbage over lårbens-
knoglens fremspring på ydersiden af knæleddet. Dette sker ved bøjning og strækning af knæleddet. Dette kan skabe en lokal inflammation i slimsæk og sene.

 

Symptomer
Lokal smerte på knæleddets yderside, der som regel starter efter en vis løbestrækning og som stiger i intensitet og efterhånden hindrer fortsat løb. Smerten svinder efter kort tids hvile, men kommer hurtigt igen hvis løbet genoptages. Ofte værst ved løb nedad bakke.

   

Forklaringer
Under løbets landingsfase roterer lårbenet indad pga. fodens pronation. Dette medfører at tractus iliotibialis strammes op. Er denne i forvejen stram eller hvis pronationen er meget udtalt opstår der en kraftigere friktion på knæleddets yderside mellem sene, slimsæk og knogle. Dette sker under landing og afsæt ca. 500 gange pr. km på hvert ben.
Ofte kan der være fejlstilling i fod, forskel i benlængden, 'låst' bækkenled, en overspænding i tractussenen  og  muskulaturen i hofteområdet.

 

 

Behandling: 
 

  • Udspænding af tractus iliotibialis.
  • Manuel justering af bevægeapparatet, den relaterede muskulatur og benlængde korrektion.
  • Laserbehandling for den lokale inflammations/ smerte tilstand.
  • Antipronationssko eller indlæg, som nedsætter fodens pronation ved at støtte på indersiden af foden.
  • Nedsætte løbedistance.
  • Undgå løb ned ad bakke og undgå at løbe med personer der løber langsommere end dig selv.
  • Udspænde tractus iliotibialis.
  • Tværmassage, som øger cellernes regeneration og smertedæmper.
  • Kulde/varme behandling.
  • Vedligehold træning ved andre aktiviteter inden for smertegrænsen.